Ugens fagjournalist: “Den gode historie holder altid”

image1.jpg
Helena Jensen er uddannet cand. ling. merc i engelsk, PR og markedskommunikation, og så har hun taget den journalistiske tillægsuddannelse for kandidatstuderende

Helena Jensen var ved at afslutte sin universitetsuddannelse, da det stod klart for hende, at hun manglede et konkret håndværk, som hun kunne bruge, når hun engang var færdiguddannet. Derfor kastede hun sig i 2011 over den journalistiske tillægsuddannelse, og det har hun ikke fortrudt.

På universitet, hvor hun læste cand. ling. merc. i engelsk, PR og markedskommunikation lærte Helena Jensen meget om det strategiske bag virksomhedskommunikation, men hun manglede hands-on-erfaring og værktøjer til at integrere alle strategierne i praksis.

“Det tiltalte mig med den journalistiske tillægsuddannelse, hvor jeg ville lære at producere konkrete teksttyper, samtidig med at jeg fik redskaber til at interviewe og indsamle data til fortællingerne ,” fortæller Helena Jensen:

“Jeg var meget nysgerrig på at kombinere strategisk kommunikation i virksomheder med journalistikken, der for mig står for troværdighed og at skabe fortællinger. Jeg oplevede dengang og nu, at der var en efterspørgsel efter mere troværdigt og spændende indhold fra virksomhedernes målgrupper”.  

Strategisk storytelling
Helena Jensen blev så optaget af at kombinere sine to fagligheder, at hun endte med at skrive speciale om, hvordan man kan bruge journalistiske metoder i virksomhedskommunikation og integrere storytelling i virksomheder, så det anvendes strategisk. 

Hun har arbejdet med kombinationen siden, særligt i sit arbejde som konsulent med egen virksomhed JNSN Kommunikation. Her arbejder hun med at tydeliggøre virksomheders værdier ved hjælp af journalistiske greb.

“Det er kun blevet mere tydeligt for mig, hvordan jeg bruger journalistikken i mit arbejde. Jeg bruger de journalistiske greb til at skabe de bedste fortællinger for virksomhederne”, siger Helena Jensen:
“En virksomhed har nogle værdier, og de skal ikke bare stå på en hjemmeside, men leves i virksomheden. Mange har svært ved at sætte adfærd på værdierne, og det hjælper jeg dem med”.

Iværksætter og ildsjæl
Der bor en iværksætter i Helena Jensen. Udover, at hun har sin egen virksomhed har hun tidligere været medstifter af et netværk for marketing- og kommunikationsfolk på Århus-egnen, og under sin barsel stiftede hun en netværksgruppe for selvstændige kvinder på barsel. 

Derudover laver Helena Jensen en del tekstforfatningsopgaver for virksomheder:
“Der vil altid være et behov for gode tekster. Det fantastiske med historier er, at de holder, uanset hvad algoritmerne siger.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *