Ugens fagjournalist: “Vi skal have passioneret formidling”

Martin Sundstrom har studeret fysik, astronomi og neuropsykologi

Martin Sundstrøm har studeret fysik, astronomi og journalistik, og så har han en master i neuropsykologi. Og det var lige præcis denne kombination af nørdet viden og formidling, der i sin tid gav ham job på DR’s videnskabsredaktion

På DR var Martin Sundstrøm blandt andet med til at producere programmet “Viden Om”. Han har også været med på produktionen af TV-programmet “Fuckr med din hjerne”, der er produceret af et eksternt produktionsselskab.

Vidensskabsredaktion bestod af fagjournalister, som havde det til fælles, at de formåede at formidle det komplicerede stof på en måde, så alle kunne forstå det.

Fagjournalister er vigtige
Martin Sundstrøm mener, det er vigtigt med vidende journalister:
“I den hurtige journalistiske hverdag bliver en del emner ikke formidlet, fordi de er sværere at gå til.” 

Det kan for eksempel kan være videnskabeligt stof, der er kompliceret at sætte sig ind i.

“Når man har den faglige ballast i forvejen, er det lettere at sætte sig ind i stoffet, og dermed kan man journalistisk formidle interessante spændende emner, som ellers ikke ville komme ud til offentligheden”.

Ærgerligt at medierne har droppet fagjournalister
Videnskabsredaktionen for TV-delen af DR blev nedlagt for 3 år siden, og Martin Sundstrøm forlod officielt DR i 2018. Siden er også historieredaktionen blevet nedlagt. 

Det er en ærgerlig tendens, mener Martin Sundstrøm:
“Den almindelige journalistik kan alle lave. Men det kræver erfaring, et godt netværk af forskere og kendskab til området at lave god fagjournalistik. Særligt inden for videnskaben er der så mange nuancer, man ikke fanger, hvis man ikke kender sit felt. Eller som man simpelthen ikke har tid til at sætte sig ind i”. 

Passionen lever videre 
Siden 2018 har Martin Sundstrøm sammen med to kolleger haft produktionsselskabet Tiki Media, hvor målet er at lave meningsfulde programmer med fokus på fakta, videnskab og historie. 

Det var blandt andet Tiki Media, der stod bag produktionen af den store landsindsamling Danmark Planter Træer, som Martin Sundstrøm udviklede.

Han mener, at styrken som fagjournalist er, at man naturligt følger med i fagområder og derfor tidligt kan se tendenser: 

“Som fagjournalist har man konstant fingeren på pulsen, fordi man brænder for de områder, man dækker. Og derfor er fagjournalister ofte på forkant med tendenser, som andre skal bruge længere tid på at forstå, hvis det er krævende stof.” 


2 Replies to “Ugens fagjournalist: “Vi skal have passioneret formidling””

  1. “DR’s videnskabsredaktion blev nedlagt for 3 år siden” er ikke korrekt. Videnskabsredaktionen blev flyttet til Aalborg og TV-delen blev nedlagt, men der er trods alt stadig en videnskabsredaktion i DR, som producerer digitale produkter og P1-radio af meget høj kvalitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *